Vlak na de levering scheurde de binnenkuip. Een scheur van ca. 15 centimeter.

De binnenkuip is onder garantie vervangen. Na de reparatie sloot het zadel niet goed meer op de kuip. Bij het opstappen klonk niet zelden een harde knal als het zadel zich op de kuip sloot.

 

Bij deze reparatie aan huis is door mij aan de monteur medegedeeld dat de motor bij ca. 40 km/uur een vreemd fluitend/gillend geluid maakte. Bij een hogere of lagere snelheid trad dit geluid niet op. De monteur kende dit verschijnsel niet en stelde mij gerust met de mededeling dat het wellicht niets betekende. Met mijn gevoel voor motoren maakte dit geluid het rijden niet tot een genot. Ik heb mijn snelheid altijd aan moeten passen om dit geluid te vermijden. Nu weten wij dat de lagering van de krukas toen al de schuldige was.

 

Iets later ging de drukknop van de claxon defect. Ook dit is onder garantie vervangen.

 

Vervolgens ging de aanwijzing van de benzinemeter stuk. De aanwijzing werd onbetrouwbaar. Omdat dit net buiten de garantie zou vallen is dit niet door mij vermeld. Ik had het plan opgevat dit t.z.t. zelf te gaan repareren.

 

Het contactslot was het volgende mankement. De sleutel was ineens moeilijker in het slot te krijgen. Hier was mee te leven.

 

Tijdens een rit deze zomer ging bij ca. 2900 km (ongeveer na 70 uur) het hiervoor vermelde flui­tende/gillende geluid over in een ander meer ernstiger klinkend geluid. Dit geluid was bij iedere snelheid te horen. Voor mij, ik mag stellen dat ik niet onkundig ben met de techniek van verbrandingsmotoren, was verder rijden geen optie. Ik moest nog wel terug naar huis. Ik heb dit direct aan u gemeld. Bij onderzoek door u blijkt nu dat de lagers van de krukas de schuldigen te zijn. Heel opmerkelijk is dat de krukas ook defect is. Nooit meegemaakt. Slechte kwaliteit?

Het is niet ondenkbaar dat in de fabriek lagers en krukas niet in lijn gemonteerd zijn. Dit zou bij demontage moeten blijken.

In de wereld draaien dagelijks miljarden lagers vaak onder zwaardere omstandigheden dan in een 50cc brommer. Een goed lager gaat veel langer mee dan 1000 uur. Een lager gaat goed beschouw nooit defect maar slijt alleen en dat kan heel lang duren. U moet maar eens op het internet zoeken naar de levensduur van lagers. Je mag dus stellen dat lagers die na 70 uur defect gaat nooit goed zijn geweest, verkeerd gemonteerd zijn of van een zeer slechte kwaliteit zijn.

U hebt deze lagers aan mij geleverd.

 

Direct na het optreden van het bewuste geluid ben ik afgestapt om te inspecteren waar dit geluid vandaan kwam. Bij deze inspectie bleek dat van het kleine kunststof spatbordje net boven het achterwiel een bevestigingspunt was afgebroken Ik heb dit bij thuiskomst direct hersteld.

 

Het kwartsklokje heeft wel een heel grote afwijking in de tijdsaanduiding. Een horloge van € 3.- van de Lidl is nauwkeuriger

 

De motor is een slechte starter geworden. Als  hij niet bij de eerste keer aanslaat dan kan het wel eens een probleem worden. Een half uur wachten is meestal de beste oplossing. Wellicht is de motor dan “verzopen”. Ik heb dit aan de laatste monteur van u gemeld.

 

U geeft zelf al aan dat de kwaliteit van de onderdelen slecht is met de mededeling bij de prijsopgave dat eveneens voor onderhoud de V-snaar en de rollers (?) vervangen dienen te worden. Als dit iedere 3000 km moet gebeuren stelt de kwaliteit van deze onderdelen niet veel voor. Bij intensief gebruik wordt brommer rijden zo onbetaalbaar.

Ook hiervoor geldt dat een goede V-snaar in bijvoorbeeld een automotor vele duizenden kilometers mee gaat. Voor de distributie snaar is dit 100.000.- km met een heel grote veiligheidsmarge.

Ik heb nog een gebruikte distributie snaar waar na 85.000 km en 8 jaar nauwelijks slijtage aan te zien is.

 

De motorolie is geheel volgens de instructie in het onderhoudsboekje bij 300, 1000 en 3000 kilometer vervangen.