verharde wegen wat inhoud dat in de wintermaanden de scooter in winterstalling stond.

De scooter is door mij niet opgevoerd. De begrenzer is niet verwijderd. Er is nooit mee gescheurd.

· Van af het begin piepte de voorrem. Op de webpagina stond al vermeld dat hier niets aan gedaan zou worden.

· Vlak na de levering scheurde de helmbak. Een scheur van ca. 15 centimeter. De helmbak is onder garantie vervangen. Na de reparatie sloot het zadel niet goed meer op de bak. Bij het opstappen klinkt niet zelden een harde knal als het zadel zich op de bak sloot. Bij deze reparatie aan huis is door mij aan de monteur medegedeeld dat de motor bij een bepaald toerental een vreemd fluitend/gillend geluid maakte. Bij hogere of lagere toerentallen trad dit geluid niet op. De monteur kende dit verschijnsel niet en stelde mij gerust met de mededeling dat het wellicht niets betekende en niet ernstig was. Met mijn gevoel voor motoren maakte dit geluid het rijden niet tot een genot. Ik heb mijn snelheid altijd aan moeten passen om dit geluid te voorkomen. Van dit gesprek wist de monteur zich later uiteraard niets te herinneren.

· Bij inspectie ontdekte ik een roetvlek bij de uitlaat. De uitlaat bleek los te zitten. Na vastzetten raakte de knalpot bijna de achterband. Dit is met opvulringetjes verholpen.

· Iets later ging de drukknop van de claxon defect. Bij iedere hobbel of kuiltje ging de claxon over. Ik reed luid toeterend langs ‘s heren wegen. Ook dit is na ca. 10 dagen wachten onder garantie vervangen.

· Ik had inmiddels de 1000 km bereikt. Volgens het onderhoudsvoorschrift van de fabriek moest bij deze stand de carter- en cardanolie vervangen worden. Een klusje van niks. De prijs bij Luuko Vianen zou zo’n kleine € 100.-- bedragen. Ik besloot dit zelf te doen. Een halve liter olie eruit en een halve liter olie erin. Alleen voor de cardan was speciale olie vereist. Het onderhoudsvoorschrift geeft geen verdere handelingen aan. Dit kostte mij de kop. De hr. v. Straaten zou dit later tegen mij gebruiken. Het “onderhoud”  had door hem als deskundige moeten worden gedaan. Uiteraard tegen betaling. Weg garantie.

· Na een rit bleek bij thuiskomst het achterspatbord afgebroken te zijn. Ik heb dit zelf met een metalen beugeltje gerepareerd.

· Vervolgens ging de aanwijzing van de benzinemeter stuk. De aanwijzing werd onbetrouwbaar en bleef hangen. Omdat dit net buiten de garantie zou vallen is dit vanwege de hoge kosten niet door mij vermeld. Ik had het plan opgevat dit t.z.t. zelf te gaan repareren.

· Het contactslot was het volgende mankement. De sleutel was ineens moeilijker in het slot te krijgen. Hier was mee te leven.

· Vervolgens ging het ingebouwde kwartsklokje ca. 10 minuten in de week voorlopen. Lastig met gelijkzetten je moet het hele etmaal doorlopen. Een klokje gekocht bij Lidl voor € 3.-- is nauwkeuriger.

· De scooter was inmiddels een moeilijke starter geworden. In de meeste gevallen raakte hij al verzopen bij de eerste poging om te starten. Het is mij niet gelukt dit te voorkomen. Een half uur wachten was de enige mogelijkheid voor een volgende poging. Over irritatie gesproken.

· Tijdens een rit in de zomer van 2010 ging bij ca. 2900 km (ongeveer 70 draaiuren) het door mij aan de monteur vermelde fluitende/gillende geluid over in een ander meer ernstiger en rauw klinkend geluid. Dit geluid was bij ieder toerental te horen. Voor mij was verder rijden geen optie. Ik moest nog wel terug naar huis. Direct na het optreden van het bewuste geluid ben ik afgestapt om te inspecteren waar dit geluid vandaan kwam. Uitgelopen lager?

· Ik heb contact met de hr. van Straaten opgenomen. Na 14 dagen kwam de monteur langs. Hij verwijderde en controleerde de aandrijfsnaar. Ik heb nog nooit zo’n slecht product in mijn handen gehad. Geen wonder dat die snaar om de 3000 km vervangen moet worden. Het leek wel of dat ding van karton gemaakt was. Hangt wel iedere keer een prijskaartje aan en moet onder deskundige leiding van de hr. van Straaten vervangen worden. Komt wel een rekeningetje.

 

Reparatie:

De brommer werd medegenomen. Enkele dagen later kwam de prijsopgave. Maar liefst € 600.-- en of ik maar even akkoord wilde geven. En dat voor een brommer welke na reparatie nog geen € 400.-- waard is. Ik ging natuurlijk niet akkoord omdat ik van oordeel was dat 3000 km wel erg weinig was en dat het lager al direct na aflevering kuren vertoonde. Duidelijk een fabrieksfout. Dat giltoontje weet u nog. Lagers gaan niet zo snel defect. Kijk naar de miljoenen auto’s welke dagelijks worden mishandeld. Ik kreeg geen garantie want ik had het “onderhoud” zelf gedaan. Weet u nog dat halve litertje olie bij 1000 km. Ik heb de hr. v. Straaten nooit durven vertellen dat ik regelmatig in het gat achter het zadel benzine heb gegoten wellicht had ik dan nog een boete kunnen verwachten of was bijvoorbeeld een breuk in de achteras daar de reden van. Ik was en ben van mening dat ik erg weinig plezier van deze brommer had gehad en dat het duidelijk een miskleun is. Volgens